Hier vind je spelletjes en activiteiten die gepubliceerd zijn in de Klepperrr: het spelkatern in ons vrijwilligersblad Idee. Kijk voor nog meer inspiratie voor spelletjes en activiteiten naar de spelboekjes in onze webwinkel!

Telefoonnummer

Stop alle telefoonnummers van de spelers in een grote pot. Duid zoveel teamkapiteins aan als er teams nodig zijn en laat hen om beurten een telefoonnummer trekken uit de pot. Zij moeten deze dan bellen en zo worden de teams gevormd en…

Tijdbom

Blinddoek een speler en laat deze buiten de kring staan. Laat vervolgens in de kring een voorwerp doorgeven. Op het moment, dat de geblinddoekte speler “boem” roept, is de speler in de kring die het voorwerp vasthoudt, gekozen.

Touwtrekken

De spelbegeleider houdt verschillende touwen (evenveel als de helft van de tweetallen) in het midden vast. De spelers nemen elk een uiteinde vast. Wanneer de spelleiding de touwen loslaat, kunnen de spelers ontdekken met wie ze een tweetal vormen. Of: gooi zoveel…

Uitbeelden

Geef alle spelers een kaartje met een handeling, emotie of beroep erop. Bij het startsignaal moet iedereen zijn handeling, emotie of beroep uitbeelden. De spelers die dezelfde handeling, emotie of beroep uitbeelden, zitten in 1 team.

Vadermoederzoondochterspel

Maak briefjes met op elk briefje de naam van een gezinslid. Iedere familie heeft een vader, een moeder, een zoon, een dochter en een familienaam. Zorg dat je precies evenveel briefjes hebt als er spelers zijn. Zet daarna de krukjes in een…

Vier hoeken

Verzamel alle spelers in het midden van een lokaal. Zeg dat de spelers bij het fluitsignaal zo snel mogelijk naar één van de vier hoeken van het lokaal moet lopen. Fluit. Er ontstaan 4 teams.

Vinger

Laat elke speler één vinger van een spelleiding kiezen en vasthouden. Iedere speler die de duim vast heeft zit in een team, iedere speler die de wijsvinger vast heeft zit in een team, enzovoort.

Vragenstroom

Stel de spelers een aantal vragen. Stel teams samen op basis van de vingers die omhoog zijn gestoken. Voorbeelden van vragen: “wie heeft een kat?” “wie kijkt er naar [tv-programma]?” “wie houdt er van zwemmen?” enz.

Wasknijpergevecht

Geef je spelers per tweetal een wasknijper. Ze krijgen twee minuten de tijd om een wasknijpergevecht te houden. Dus je probeert de wasknijper op de ander te zetten. Als de tijd om is, vormen de spelers met de wasknijper een team en…

Wirwar

De spelers lopen allemaal door elkaar. Als de spelleiding tweemaal fluit gaan de spelers zo snel mogelijk per tweetal staan. Fluit de spelleiding driemaal, dan gaan de spelers per trio staan. Zo worden er teams gevormd.